Rosenthal - 140 lat Historii Zaklętej w Porcelanie
Porcelana Rosenthal - chyba każdy zna nazwę tej marki. Historia tego brandu to wypadkowa pogmatwanych losów założyciela firmy oraz dramatycznych losów Europy i świata w XX wieku. Dziś Rosenthal to nowoczesna firma o wspaniałych tradycjach. Co kryje się za nazwą Rosenthal?
Początek historii Rosenthal
Życie Philippa Rosenthala, twórcy marki - od najmłodszych lat kręciło się wokół porcelany. Był synem hurtownika porcelany. W wieku 18 lat wyjechał do Ameryki, gdzie zajął się handlem. Po powrocie do Niemiec (w 1879 roku), w zamku Erkersreuth założył własną malarnię porcelany. Żyłka do prowadzenia biznesu, doświadczenie zdobyte w Ameryce, a także niebywała intuicja, w krótkim czasie pozwoliły odnieść Philippowi ogromny sukces. Firma błyskawicznie się rozrosła, a już 10 lat później Rosenthal założył w Selb własną fabrykę porcelany – Philipp Rosenthal & Co. W czym tkwił sekret sukcesu Rosenthala? Philipp jako jeden z pierwszych pomyślał o produktach z porcelany inaczej, że te przedmioty użytkowe mogą być jednocześnie dziełami sztuki. Produkowana przez niego porcelana była nie tylko perfekcyjne wykonana, wyjątkowo ładna, ale też modna. Rozumienie ducha swoich czasów okazało się punktem przewagi nad konkurencją.
Druga wojna światowa
Należy wspomnieć o dramatycznych losach Philippa Rosenthala i jego marki w mrocznych realiach drugiej wojny światowej. Na początku 1933 roku gdy Hitler został kanclerzem III rzeszy, Niemcy zaczęły zmieniać swoją politykę w stosunku do osób pochodzenia żydowskiego, dlatego też pomimo bycia katolikiem Philip Rosenthal został usunięty z własnej firmy. W toku paroletniego postępowania oraz wielu perypetii rodzinnych sędzia Rzeszy w roku 1937 orzekł wstecznie, iż Philipp Rosenthal w 1934 roku „w wyniku głębokich zmian tętniczych związanych z wiekiem doznał nieodwracalnych zmian w mózgu”. Ten sam rok przyniósł ze sobą śmierć twórcy legendarnej marki. Firmę realnie przejęli naziści. Następnie, na kilka ciemnych lat w historii świata, na stołach nazistowskich dygnitarzy zagościła porcelana ze swastyką obok charakterystycznego logo marki Rosenthal, a zyski z eksportu były lokowane w skarbie państwa III Rzeszy.
Odzyskanie marki Rosenthal
Kolejny przełom w dziejach firmy Rosenthal przypada na rok 1950, wtedy firmę odzyskał Philip Rosenthal, będący synem założyciela z małżeństwa z drugą żoną Marią. Urodzony w 1916 roku ze względu na czas i pochodzenie w wieku 18 lat musiał wraz z rodziną emigrować do Anglii. Po długiej życiowej wędrówce Philipowi udało się powrócić do Niemiec w 1947 roku. Od razu po przyjeździe rozpoczął walkę o odzyskanie firmy ojca, co w końcu udało mu się osiągnąć w roku 1950. Następnie objął stanowisko szefa działu projektowania. Parę lat później został prezesem zarządu, którym pozostawał aż dwadzieścia lat a przez kolejne dziesięć lat pełnił funkcję przewodniczącego rady nadzorczej. To dzięki Philipowi Rosenthalowi juniorowi jego rodzinna firma stała się tym, czym jest do dziś, czyli jedną z najlepszych i najbardziej docenianych na świecie marek porcelany. Po ojcu odziedziczył niesamowite wyczucie potrzeb rynku, które otworzyło mu drogę do sukcesu i pomogło zdobyć klientów unikalnym wzornictwem.
Kluczowym dla rozwoju firmy okazało się nawiązanie współpracy z projektantami takimi jak Raymond Loewy, Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva czy Luigi Colani. Wiele ich wyrobów ma w dzisiejszych czasach status ikony designu XX wieku, na przykład przepiękny serwis do herbaty TAC autorstwa Waltera Gropiusa z 1967 roku. Idea mariażu unikatowego, nowoczesnego wzornictwa z przedmiotami użytku codziennego, zrewolucjonizowała pojęcie sztuki użytkowej, która odtąd niosąc przekaz sztuki wysokiej zagościła w domach zwykłych ludzi.
Pablo Picasso: „Porcelana jest najdelikatniejszym z materiałów, a zarazem najtrwalszym, kiedy jest w rękach artystów”
Kultowa popielniczka
Sukcesy sprzedażowe Rosenthala zapoczątkowała popielniczka. Pozornie zwykła biała porcelana z napisem „Miejsce odpoczynku dla zapalonego cygara” podbiła serca klientów, co miało istotne znaczenie dla dynamicznego rozwoju firmy.
Rosenthal dziś - Tradycja i elegancja, czyli Biała Maria
Jedna z najbardziej znanych kolekcji marki Rosenthal nosi nazwę Biała Maria. To klasyczne, niezwykle eleganckie elementy zastawy stołowej, wyróżniające się nieskazitelną bielą. Pojawia się ona na stołach od wielu lat, niezależnie od wieku właścicieli. Seria obejmuje zarówno talerze, filiżanki, salaterki oraz cukiernice, jak i eleganckie dzbanki, maselniczki, patery czy wazy. Wśród produktów z tej wyjątkowej kolekcji znajdziemy ponadto jedyne w swoim rodzaju świeczniki i wazony. Oprócz olśniewającego odcienia bieli, ich wizytówką są również delikatne reliefowe zdobienia z roślinnym motywem oraz symetryczne formy. Porcelana ta sama w sobie jest niezwykle wytrzymała, dzięki wypałowi w bardzo wysokich temperaturach (ponad 1000 stopni).
Rosenthal dziś - Barwne kwieciste wzory
Miłośnicy kolorowych, florystycznych dekoracji na elementach zastawy stołowej z pewnością zachwyci kolekcja Brillance – Tajemniczy Ogród oraz Wiosenny i Alpejski Ogród. W jej skład wchodzą niepowtarzalne, wyjątkowo trwałe naczynia z porcelany kostnej, bogato zdobione w kwiatowe wzory. Talerze, kubki i półmiski z tej serii od razu przywodzą na myśl gęste ogrody pełne kolorów, kwieciste łąki i letnie pejzaże.
Rosenthal dziś - Figurki dekoracyjne, które sfrunęły z nieba...
Jeżeli nazwa Rosenthal kojarzy Ci się tylko z zastawą stołową, to jesteś w błędzie, bo Rosenthal potrafi zaskoczyć, wypuszczając na rynek serię dekoracyjnych figurek porcelanowych Classic o kształtach uroczych cherubinków w różnych pozach. Ta piękna seria to także świetny pomysł na prezent!
Rosenthal dziś - Kolaboracja Rosenthal x Versace
Rosenthal Versace to kolekcja, która doskonale łączy klasykę z nowoczesnością. Produkty kolekcji charakteryzują się klasycznym wzornictwem, które nawiązuje do kultowych motywów Versace, takich jak greckie klucze, meandry czy bogate ornamenty. Rosenthal Versace to kolekcje tematyczne, które nawiązują do kultury, historii i sztuki. Te wyjątkowe kolekcje pozwalają klientom znaleźć produkty, które odzwierciedlają ich zainteresowania i pasje. Niezależnie czy to kolekcja inspirowana mitologią czy sztuką barokową, Rosenthal Versace dostarcza produkty, które przyciągają uwagę. Rosenthal Versace to kolekcja, która łączy w sobie niezrównaną jakość niemieckiej porcelany i włoską pasję i wzornictwo. Ich produkty to wyraz luksusu, elegancji i doskonałego smaku. Niezależnie od tego, czy jesteś miłośnikiem mody, sztuki czy kultury, Rosenthal Versace oferuje produkty, które przyciągają uwagę i pozostawiają niezatarte wrażenie. To synonim doskonałego gustu i luksusu w świecie porcelany.
Rosenthal dziś - Kolaboracja Rosenthal z marką Svarowski
Rosenthal nawiązuje także współprace z innymi znanymi markami, jak np. ze Swarovskim. W 2022 roku powstała kolekcja porcelany w Rosenthal x Swarovski w pastelowych kolorach, z charakterystycznym dla Swarovskiego motywem ośmiokąta. Nie mogło zabraknąć również kultowego już dla marki motywu łabędzia, który pojawia się na kryształowych pokrywkach i grawerach.